/ 1. Recept /

Majonäs

Hej!
 
Bearnaisesås och majonäs. Dessa två underbart goda och feta ting har jag alltid fått för mig är jättesvåra att lyckas med själv. Såsen skär sig, ingredienser man inte har hemma och en massa disk. När man kan köpa det färdigt istället! Det har resulterat i att jag aldrig brytt mig om att ens försöka bevisa att mina förutfattade meningar är just: förutfattade och egentligen bara grundar sig i okunskap.

Bearnaisen kan jag inte yttra mig om, för det har jag inte testat än, men majonäs var ju urenkelt att göra själv. Dessutom blev den mycket godare än den färdiga som man köper på burk (nej, en tub med majonäs kommer inte in i min kyl).
 

 
Majonäs

4 pers

2 st äggulor
1 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2,5 dl matolja
salt
peppar

Gör så här:
Blanda äggulor, senap och vinäger och tillsätt matolja väldigt sakta (i början ska det bara droppa) till önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar.
 
 
Ja jag får medge, det blir mycket vispande och i slutet är man rätt mör i armen, men oj vad det var värt det. Finns det något godare än handskalade räkor, ett glas vin, citron, en bit bröd och majonäs? Det är ren lyx för mig. Dessutom påminner det mig om myskvällar hemma när man var liten. Minus vinet såklart. Hela familjen satt tillsammans framför tv:n och skalade räkor. När jag hade skalat tre och var gråtfärdig hade mamma och pappa hunnit äta en räkmacka var. Nu har jag hunnit träna lite på det där så nu har jag fått upp takten lite.
 
/Lina
bearnaise / majonäs / mat / matlagning / recept
#1 / / mammis:

:)