/ 2. Recept: Bakning /

Banankakan från himmelriket

Hej!
 
Här kommer ett recept på en mjuk och saftig banankaka med smak av kanel, ingefära och kaffe. Helt otroligt god och ifall du äter den helt nybakt kan du konvertera vilken kakhatare (ja, de finns faktiskt) som helst.
 
 
 
Banankaka

2 st bananer
5 dl vetemjöl
100 g smör eller margarin
2 dl farinsocker strö
1 dl strösocker
2 st ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 tsk snabbkaffepulver blandat med 0.5 dl vatten
 
Gör så här:
Smörj och bröa en sockerkaksform. Låt matfettet bli rumsvarmt, rör sedan ihop smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget och vispa till en jämn smet. Rör ihop resterande torra ingredienser ordentligt. Rör ihop med det andra till en jämn smet. Mosa bananerna ordentligt och blanda i dem och snabbkaffet i smeten. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175C i 1h. Kakan äts helst när när den fortfarande är ljummen (ja jag frågade den ;)).

/Lina
baka / bakning / banan / banankaka / kaka / mat / matlagning / recept
#1 / / Felicia:

Men shit, tror jag inte ätit det sen jag var yngre!

puss

Svar: Testa att göra den igen, men ät den helst nybakt, den blir torr snabbt!
Lina - Foodoholic

#2 / / Karolina:

Låter och ser himla gott ut! Får prova att göra det någon gång, tror inte jag någonsin ätit banankaka faktiskt :o

Svar: Då har du missat något :) Perfekt om man har några bananer som börjar se trista ut i fruktskålen!
Lina - Foodoholic

#3 / / Fysio4life:

Åh, gott! :)

Svar: Ja minst sagt ;)
Lina - Foodoholic

#4 / / Moma:

Alltså, shit, jag tror jag skulle kunna göra vad som helst för en bit banankaka nu!

Svar: Ja, de blir snabbt torra, men åh va goda de är när de är nybakta!
Lina - Foodoholic

#5 / / Lisa - Kreativ bakning ♥:

Mmm jag älskar banankaka :)