/ 2. Recept: Bakning /

Recept: Marknadsgodis - Nougat

Hej!

Marknadsgodis är så himla gott! Jag köper alltid nougat, inget annat... ½kg nougat och sen är jag glad de kommande veckorna!

Jag har testat att göra detta själv en gång, och det smakade precis som det man köper på marknaden. Lite mer jobb än att sträcka fram pengarna och få det i en påse, men roligare! För visst är det roligt att göra sitt eget godis?
 

 
Här är receptet för er som är sugna!

Markadsgodis - Nougat

6 dl vetemjöl
4 dl florsocker
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl socker
125g smör
1 1/3 dl vatten

1. Blanda vetemjöl, florsocker, kakao och vaniljsocker.
2. Värm upp socker, smör och vatten i en kastrull, men låt det inte koka.
3. Häll ner de varma ingredienserna ihop med de torra och rör ihop.
4. Lägg smeten i en smord långpanna och platta till. Ställ kallt. När smeten stelnat skär i små bitar.

/Lina
#1 / / Helena Ljunggren:

Det finns inget godis som är så gott som det man köper på marknad. Kanderade jordnötter är min stora last :D

#2 / / Lisa - Smilinggirls!ッ:

Haha, jag köper alltid remmar när jag är på marknad! Gillar inte nougat :O

#3 / / Superkokken:

mmmmmm. det så godt ut !!! :) hva synes du om Superkokken's Kvæfjordkake da? http://www.superkokken.no/kvaefjordkake/755

#4 / / Lina:

Jissus va sötsugen jag blev av din blogg! Och jag som går på en dum diet! Men i dag i veckan få man fuska och de där nougat sakerna ser riktigt smarriga ut.



SV: Draktränaren verkar va bra så jag hoppas att jag håller med dig på den punkten. Jag har visserligen inte hört något annat än gott om den filmen.

#5 / / Tina:

Jag tog hälften av smeten, hoppade över cacaon och tillsatte lite pepparmint och grön färg istället och bredde ovanpå den "vanliga" halvan. Supergott, nu ska det testas med andra smaker, bl a päron