/ 1. Recept / 2. Recept: Bakning /

Recept: Sockerkaka

Hej!

Ikväll fick jag ett av mina vanliga "Lina ryck", blev extremt sötsugen efter att mer eller mindre ha fastat i fyra dagar nu :P Så sagt och gjort, jag ställde mig och bakade sockerkaka. Jag tycker att sockerkaka är en av de godaste, enklaste mjuka kakorna man kan göra som inte innehåller choklad. Annars är ju även kladdkaka en favorit!

 
Sockerkaka

3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite salt

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt noggrannt.
3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
4. Blanda ner mjölken i smöret och häll blandningen i äggsockret.
5. Vänd försiktigt ner mjölet i äggsmeten (vispa inte!!)
6. Häll smeten i en smörad och bröad form.
7. Grädda i ca. 25-30 minuter, känn med en sticka så den inte är kladdig.
 

 
Jag är förresten med i månadens sötsak, läser hennes blogg dagligen, kan nog skylla några av kilona på min kropp på hennes härliga recept och bilder ;).

/Lina

#1 / / Victoria:

Mmm, vad gott det ser ut!

#2 / / Jonna:

Riktigt fin blogg du har!

Följ mig på bloglovin så följer jag dig tillbaka! :)