/ 2. Recept: Bakning /

Recept: Vaniljbullar

Hej!

Finns det något godare än nybakta bullar? Eller ja, bullar i allmänhet egentligen! Jag älskar både kanelbullar och vaniljbullar, menar inte såna som är fyllda med vaniljkräm, utan såna som är som vanliga bullar, utan kanel med floursocker över. Mormor gör alltid såna och jag skulle kunna äta tills de sprutar floursocker ur öronen på mig!
 

 
Vaniljbullar

Ingredienser
50 g jäst (den sötade)
150 g smält smör
5 dl mjölk (fingervarm)
1 dl socker
1,5 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
1 ägg
11-12 dl vetemjöl

Fyllning
150 g smör
1,5 dl socker
2,5 vaniljsocker

Gör så här
1. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt.
2. Smula jästen i en stor bunke och häll på socker, salt och kardemumma.
3. Rör så att jästen smälter. Häll på vätskan och se till att jästen är smält.
4. Häll på mjöl och ägg. Blanda till en lite kletig deg.
5. Låt jäsa 1 timma under duk.
6. Ta upp degen i två omgångar på mjölat bakbord.
7. Vispa ihop ingredienserna till fyllningen så att det blir en slät massa.
8. Kavla ut degen till en rektangel och bred på fyllning så att det täcker överallt.
9. Rulla ihop och skär bitar som läggs i bullformar på plåt.
10. Låt jäsa 30 min under duk.
11. Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 5-8 minuter.
12. Pudra över floursocker och låt kallna på galler.

Amazing!

/Lina