/ / 1. Recept /

Recept: Tacopaj

Hej!

Igår gjorde jag en jättegod tacopaj, inte så stark, men väldigt god och enkel!

Jag älskar pajer, men tycker att det är så himla svårt att trycka ut pajdegen i formen, har ni några tips på hur det blir lättare att trycka ut degen?
 

 
Tacopaj
4 port

Pajdeg:
4dl mjöl
200g smör eller margarin
4msk vatten

Fyllning:
500g färs (nöt eller blandfärs)
1 påse tacokrydda
1dl vatten
2½dl creme fraiche paprika chili (ev. vanlig som du kryddar själv med chili och paprikapulver)

Gör så här
1. Pajdeg:
Sätt ugnen på 225°C. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt 2 matskedar vatten och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet ca 10 min.

2. Fyllning:
Bryn köttfärsen i lite margarin. Tillsätt kryddmix och vatten. Låt koka på svag värme 10-15 min eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. blanda i slutet i creme fraichen.

3. Lägg köttfärsfyllningen i pajskalet och grädda i mitten av ugnen i ca 15min.

Tips: Om ni vill ha det starkare så hacka jalapeños och ha i färsen. Om ni inte vill ha deg uppe på pajen skiva tomat och lägg uppe på samt riven ost.
#1 / / Emmy:

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?