/ 1. Recept /

Mustig fisksoppa

Hej!
 
Idag gjorde jag en riktigt mustig, god och värmande fisksoppa, originalreceptet var lite mer helginspirerat, så jag la till lite och tog bort lite utifrån vad jag hade hemma osv. Man kan ju alltid lyxa till det och ha vitt vin i och handskalade räkor osv. Men nu fick det bli en lite mer vardagssoppa, men som ändå hade väldigt härliga, fylliga smaker. Till soppan hade jag hembakat bröd som jag tog fram ur frysen med en rejäl klick smör på.
 
Mustig fisksoppa
4 port

400 g
torsk, färsk eller tinad
5 dl vatten
3 dl grädde
1 st stor morot
2 st stjälkar selleri
1/2 röd paprika
1 st purjolök
1 st pressad vitlöksklyfta
1 dl räkost
2 st tärningar fiskbuljong
1 msk vitvinsvinäger
2 krm cayennepeppar
3 krm paprikapulver
3 krm aromat
Dill

Gör så här:
Hacka grönsakerna i småbitar (ca 0,5cm). Dela sedan torsken i ca 1cm bitar. Fräs grönsakerna och den pressade vitlöken mjuk och tillsätt sedan torsken, vätskan, buljongtärningar, vitvinsvinäger, räkost och kryddor. Koka i ca 5 min så torsken blir färdig. Strö över dill och servera med en bit bröd.

/Lina
bröd / fisk / fisksoppa / mat / matlagning / mustig / recept / soppa / torsk / vardagsmat
#1 / / Anonym:

Gott!!

#2 / / mammis:

ser riktigt mumsig ut!!!

Svar: Ja den blev riktigt god!
Lina - Foodoholic

#3 / / Lina S:

Ser väldigt gott ut! :)

#4 / / Louise i Italien:

Fisksoppa är så gott! Fänkål och saffran kan jag rekommendera som smaksättare, det blir alltid supergott! :)

#5 / / Evelina:

Måste prova! :)