/ 2. Recept: Bakning /

Frukostfrallor

Hej!

När det är helg tycker jag absolut att man ska unna sig något extra när tiden finns. För mig finns det nästan inget bättre än långa, stora frukostar med kaffe/té, frallor/scones och ägg/gröt. Eller varför inte göra pannkakor? Sen sitter man och äter och pratar i flera timmar. Jag och min mamma har lite som tradition att hon kommer till mig på lördagmorgonen så bjuder jag på frukost. Idag blev det kaffe, kokt ägg och hembakta frukostfrallor med div. pålägg.

Frukostfrallor
24 stycken

50 g
jäst
5 dl vatten
9 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
1 dl solroskärnor
1 st ägg
2 tsk salt
2 msk flytande eller smält smör

Pensling:
Vatten
Sesamfrön

Gör så här:
Värm vatten till 37C och blanda ut med jästen i en bunke. Tillsätt salt, smör och ägg under omrörning. Arbeta sedan in 4dl dl rågsikt, 1 dl solroskärnor och ca 9 dl vetemjöl, degen ska släppa lätt från bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk i 30min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda ur alla luftbubblor, dela degen i 24 delar och forma till små bullar. Jäs under bakduk i 30min. Pensla sedan försiktigt med vatten och strö över sesamfrön. Grädda nederst i ugnen i 30 min på 200C.

Här kommer några fler av mina brödrecept som jag blivit nöjd med:
Morotsbullar
Filmjölksbröd
Formfranska
 
/Lina
bakning / bröd / fralla / frallor / frukost / frukostfrallor / mat / matlagning / recept
#1 / / Evelina:

Vad mysigt!

Svar: Ja de är alltid jättemysigt :)
Lina - Foodoholic