/ 2. Recept: Bakning /

Formfranska

Hej!
 

Igår blev det brödbak här hemma under förmiddagen. Jag har bestämt att jag ska försöka baka eget bröd själv istället för att köpa så mycket det går. Jag har hittat ett jättebra grundrecept på formfranska, sen kan man ju modifiera receptet och blanda i det man känner för och olika mjölsorter osv. Men här har ni hur jag gjorde det den här gången. Det enda jag har ändrat i detta är att jag lagt till solroskärnor + att i originalreceptet så ska man strö över vallmofrön, men där tar man ju vad man vill.
  
Formfranska
2 st limpor

50 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk smör
1 st ägg
1 dl solroskärnor
ca 14 dl vetemjöl

Pensling:
1 st ägg
fröer eller flingsalt.

Gör så här:
Värm vatten till 37C och blanda ut med jästen i en bunke. Tillsätt salt, smör och ägg under omrörning. Arbeta sedan in ca 14 dl vetemjöl, degen ska släppa lätt från bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk i 30min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda ur alla luftbubblor, dela degen i två delar och forma till två bröd (jag använde en ca 20*30cm form och en brödform). Jäs under bakduk i 30min. Pensla sedan försiktigt med ett lätt uppvispat ägg och strö eventuellt över valfria fröer, jag tycker att det är jättegott med flingsalt. Grädda nederst i ugnen i 25min på 200C.

Jag är inte van vid att baka bröd och i ärlighetens namn så misslyckas jag oftare än jag lyckas, men det här receptet har jag gjort flera gånger nu och har alltid blivit nöjd med resultatet, kan vara så att det är idiotsäkert ;). Två andra bröd jag gjort innan och som jag blev nöjd med är morotsbullar och filmjölksbröd.

/Lina
baka / bakning / bröd / filmjölksbröd / formfranska / mat / matlagning / morotsbullar
#1 / / Citroncest - matblogg från Italien:

Åh, hembakat bröd är så himla gott. Man njuter extra mycket när man har ansträngt sig så! :)

#2 / / Tess:

Mm ser gott ut ! Idag är det NutellaDagen :P Gillar Du Nutella ?