/ 1. Recept /

Köttgryta

Hej!

Puh va jag är slut nu. Har passat Bias sen 5, mamma kom och hämtade honom precis. Jag gjorde en jättegod köttgryta till middag som var väldigt uppskattad av killarna (Daniel och Tobias med andra ord). receptet lägger jag sist i inlägget.

Vi har fått en ny torktumlare idag som funkar kanon, så det har blivit två maskiner tvättade idag, väldigt behövligt säger jag bara.

Var även på banken idag så nu har jag och Daniel ett delat konto där våra pengar ska komma in, gemensam ekonomi med andra ord. Jag tog inte det för givet när vi bestämde att vi skulle flytta ihop, men för Daniel var det en självklarhet att vi skulle ha det. För när man bor ihop, delar man allt! Menmen, nu är våra visakort påväg så de känns jättebra :).

Imorgon ska jag nog träffa Magda och lilla söta Noel en runda, ut och gå en sväng! Nu blir det snart soffläge för min del, ska kolla på CSI tänkte jag. Men först och främst, receptet utifrån hur jag gjorde det (med andra ord dubbelt så mycket sås som de egentligen ska va :P).

Köttgryta
  • 700 g grytbitar av nöt eller nötstek
  • 2 gula lökar
  • 5 dl vatten
  • 2 kalvbuljongtärningar
  • 4 msk kinesisk soja
  • 1 tsk grovmalen svartpeppar
  • 2 dl matlagningsgrädde
  • mjöl
Skär köttet i mindre bitar, ca 2-3 cm kuber, om du använder nötstek.

Koka upp vatten och buljongtärning i en gryta.

Rör i soja och peppar. Skala lökarna och skär i ringar. Lägg löken och köttet i buljongen.

Låt koka på svag värme i 90 minuter så att köttet blir mört. Rör om någon gång då och då. Provsmaka gärna en bit och är det inte mört fortsätt då att koka.

När köttet är mört, rör i grädden och rör ner idealmjöl till önskad tjocklek på såsen och låt koka ett par minuter.

Servera med ris och gelé.

#1 / / mammis:

tack för receptet!

kram mammis!! (tack för hjälpen idag)

#2 / / Amis:

Fin blogg =)

#3 / / Christina:

Hej! Oj, va jag har längtat efter att du skulle börja blogga igen, du gör så mkt god mat bl.a. Och så helt plötsligt finns du här igen, och jag blir så glad, sambo har du blivit samt en söt katt, jag säger bara lycka till med allt.

Kramar :=)

#4 / / violen:

Aha, your back! Kul! Hoppas du mår riktigt bra, iddes inte läsa allt! :-)

Tittade mest på bilderna av den helt enkelt ursöta katten! Bara så vacker! Bilden i tunneln var ju ursnygg. Vilken lycka!

#5 / / Johanna:

Gott!