/ Övrigt /

Läkemedels Sverige

Imorse satt jag på Aftonbladet och bläddrade runt bland sidorna, då hittade jag den här artikeln. Det fick mig att fundera på hur mycket Sverige skiljer sig mot andra länders regler och hur bra vi har det på vissa områden, men vilka brister det finns på andra.
 
Den 1a november 2009 började vissa receptfria läkemedel säljas i vanliga butiker, som mataffärer och bensinstationer. Detta har dessvärre läkemedelsföretagen sett som en stor möjlighet att höja priserna. Vissa läkemedel har ökat priset så mycket som 50 % av ursprungspriset. För att få sälja Alvedon o.s.v. är det inte bara att beställa hem det utan först måste man skicka in en anmälan till läkemedelsverket. Däremot behöver man inte kunna informera kunderna om medicinerna, endast kunna informera om var de kan få information. Här kan du se vilka mediciner du kan köpa ”överallt”.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta, först när jag hörde talas om att detta skulle införas så kände jag att det var helt okej, att människor inte utnyttjar att man kan köpa vissa läkemedel i vanliga butiker handlar om personligt ansvar, där ska inte regler behöva gå in och hålla oss i kragen. Däremot sätter jag mig emot att läkemedelsföretagen utnyttjar detta tillfället genom att höja priserna. Alla ska ha råd med medicin, oavsett vad de har för ekonomi, man ska inte behöva fundera på om man har råd att må bra, det ska vara en självklarhet.
 

 
Samtidigt får vi inte glömma bort att Sverige har ett otroligt bra system när det kommer till receptbelagda läkemedel. Man får max betala en viss summa/år för sina mediciner o.s.v. resten får man gratis. Den summan är ungefär 1700kr/år, den summan kommer jag upp i bara på ett uttag av mediciner tack vare min njurtransplantation…
Se på bilden här ovanför förstår ni. I den förpackningen är det 50 tabletter, jag tar totalt 6st om dagen, det är ca 1½ vecka den förpackningen räcker… Och det är inte de enda tabletterna jag tar.
 
Med andra ord så har Sverige ett jättebra system som gör att riktigt sjuka kan överleva trots en vanlig ekonomi och att man slipper förlita sig på försäkringsbolag. Jag hade för det andra inte kunnat försäkra mig i dagsläget med tanke på att jag föddes sjuk och att det är kroniskt. Så jag hade tillslut dött då jag inte haft råd med medicin, eller sjukvård - men det behöver vi inte gå in på nu.
 
Samtidigt som vi har detta systemet inom receptbelagd medicin, måste vi ha något system på annan medicin också som skyddar och skapar en säkerhet för t.ex. flerbarnsfamiljer med en tight ekonomi och som hindrar läkemedelsföretag att höja priserna precis hur de vill.
 
#1 / / mammis:

Härligt med folk som har åsikter om saker, som kan vända och vrida och tänka efter, att inte se allt i antingen svart eller vitt utan att saker faktiskt kan vara grå ibland....

Go Lina!

Kram mammis!!

#2 / / Julia:

Hejsan!

Jag har frågestund på min blogg,

så har du lust, skicka iväg en fråga!

Annars får du ha en trevlig dag!

Kram&Puss

#3 / / Mimmi:

Mediciner är verklige snor dyrt! Min farsa åt en sorts medicin som kostde 30 000 för 10 tabletter. :/ Konstigt att folk tar livet av sig i länder utan fallnät för att inte vara en börda för familjen! Tur vi är i Sverige :)

#4 / / Julia:

Du har en sån fin blogg!

Ska vi följa varandra med bloglovin? :D

Kramar Julia

#5 / / anonymos:

bra inlägg ! fint skrivet , !

#6 / / Jessy /-::

fin blogg (:

#7 / / Emma:



Du tar upp viktiga saker. Bra där!.