/ 1. Recept /

E-nummer

Jag börjar verkligen tröttna på detta! Det senaste halvåret har jag blivit mer och mer intresserad av vad som är i maten jag stoppar i mig. Jag älskar mat, både att laga den, och äta den!
Och det kan vara allt från korv med bröd till frukt och grönt. Så jag är "ingen sån" som försöker vara nyttig hela tiden, utan det jag har blivit mer och mer intresserad av är hur mycket tillgjorda ämnen det är i maten.
Efter jag hittade en tävling om hur många E-nummer man kunde hitta i olika matprodukter hos Hakke snackar började jag kolla lite smått, och det är chockerande! Man mår verkligen illa. Eller kolla bara här.

Den som vann tävlingen hos "Hakke snackar" var...



Jag räknar det iaf till TJUGOTVÅ stycken E-nummer! Så fruktansvärt äckligt.

/Lina


Lite olika roliga hemsidor som jag tycker är värda att kolla in!

Och glöm inte min favoritsida, Budson

#1 / / Lena:

Nice! E104 Kinolingult, 120 karminrött, 160a Beta-apo-8-karoltenal(orangeröd),171 vit, 202 kaliumsorbat, 211 natriumbensoat, 270 mjölksyra, 296 äppelsyra, 300 Askorbinsyra, 330 Citronsyra, 407 Karragenan, 412 Guarkärnmjöl, 415 Xantangummi,575 Glukonsyrans deltalakton, 621 Mononatriumglutamat, 627 Dinatriumguanylat, 631 Dinatriumosinat,460 Mikrokristallinsk cellulosa, 466 Karboximetylcellulosa, 1414 Acetylerat distärkelsefosfat, 1422 Acelylerat distärkelse adipat. Yammy!



Eller så gör man röra själv av riktiga råvaror:

2 dl räkor, handskalade,

grovhackade

4 msk majonnäs

2 tsk löjrom eller annan rom

2 citronklyftor

2 dillkvistar

* Salt och nymalen vitpeppar

#2 / / Håkan (hakke):

Eftersom alla tillsatser som har ett E-nummer räknades fick jag korrigera till 23, eftersom Kalciumkarbonat är detsamma som E170 (vit).



Lena: Underbart att få ett recept på hur det faktiskt ska se ut! Samtidigt kan jag förstå att en röra till butikshyllan kan behöva något extra för att göra den hållbar, och så att den inte separerar, men när Kosterfiskarn's röra klarar sig med 5 E-nummer inser man att 23 är ett tydligt tecken på inkompetens.

#3 / / Camilla:

Vilken bra sida du har, kommer att återvända hit



hälsa gärna på hos mig,



ha en trevlig kväll.

#4 / / Anonym:

Du är medveten om att inte alla E-nummer är onaturliga tillsatser va?